Na zámek
Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.
V. Švácha, Národní honičky českoslovanské.
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá na lúce, hřisku, goňce, v hoře, jizbě aj tělocvičně. Trvať bude isto 5 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš nejaké sťaté drvo/paletu. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, rovnováhu, postřeh aj bedlivosť. Mordovisko je toť 5 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Jedno z děcek brání svúj zámek, ostatní sa na něho chcejú dostať.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Ten, kerý brání zámek, si stúpne na sťaté drvo, ostatní děcka stojá kolevá drva.
JAK HRU HRAŤ
Děcka přibíhajú ke sťatému drvu ze všeckých stran, vyskakujú lebo enem pokládajú na něho nohy a při tem volajú: Tuť sem ti zámku – uder ňa kyjánku. Ten, kerý na drvu stojí, mosí nekerého z děcek rukú lebo peškem ťapnúť. Dyž sa mu to podaří, zočídí si s ťapnutým rolu (ťapnutý ide nahoru, ťapkač mezi ostatní děcka). Hra sa hraje furt dokola.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli býl nekdo ťapnutý, esli si děcka zočídily rolu a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (hlavně děcka na sťatém drvu, též bedlí na to, esli děcko na drvu neťapká nejak hrubo). Lepší je, dyž sú děcka rozdělení do grup, gde je meňéj děcek.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí si s děckama vyprávjá o tem, gdo vartuje hrad, jak vyzerá, u kerého hradu by třebas mohli takú strážu pozříť strážu a esli ju už nekdo pozřel a tak daléj. Potem povyprávjá o strážcích hranic na Valašsku (věc nižéj - Strážci hranic). Potem praví: „Chcel by sa včil nekerý stať Portášem a vartovať svoje hranice/zámek/hrad?“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
K ťapnutí može mjéť děcko na drvu peška.
Děcka uďěłajú grupy (třebas po pěti děckách) a hrajú postejnu.
Vyvýšené místo je delší, třebas łavečka (široka aj úzká strana). Na łavečce može stať aj věc ťapkačú.
Ťapnuté ide na drvo a stává sa pomocníkem prvného ťapkače.
Děcka mosí vyvýšené místo přeskočiť, dyž šak obránce děcko ťapne, musí sa ťapnutý vratiť zaséj zpátky. Hra končí, dyž su všecky děcka za vyvýšeným místem.
Ve vnitřku (tělocvična, jizba) sa može užiť třebas švédská bedna jako vyvýšené místo.