top of page

Na zajíce

Hra napsaná věčím dílem tak, jak ju děcka hravaly.

E. Peck, Valašské národní písně a říkadla (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 3 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, hoře, na lúce aj hřisku. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, reakcu aj švunk. Mordovisko je toť 10 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedno děcko je myslivcem, iné psem, ti naháňajú ostatní. Ostatní sú zajícem aj inýma zvířatama, keré si enem zmyslá, a před myslivcem a psem zdrhajú.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Všeci stojá sťagde v místě hry.

JAK HRU HRAŤ

Myslivec a pes leží na zemi a gabú. Ostatní děcka lecú kolevá nich aj šady inde jako zvířata, keré si vybrali. Dyž sa myslivec a pes obudí, začne hon – koho pichnú (dlúbnú prstem, položí na nekeho ruku), ten ostane ležeť a ďełá mrtvého.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli si ťapnuté děcko lehne a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (esli je myslivec aj pes ohleduplný a neťape nekeho nejak hrubě). Vedúcí by mjéł bedliť na to, aby vymýšlání zvířat, kerým děcka budú, nezabralo moc času (dúležitá je hra). Je lepší, dyž myslivec aj pes leží na nejakém sřeknutém místě (třebas na žíněnce na straně místa hry). Eště aj bych ráda poradiť chcéła to, aby byla užita prvá varianta teho, jak hru přejinačiť – děcka sa možú vrátiť do hry, kým bude hra lepší, lebo sa děcka budú věc aj deléj pohybovať.

na zajíce: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.

na zajíce: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí sa děcek pýtá, keré zvířata žijú v lese. Potem praví: „Děcka, bude hon. Ví nekerý, co to je? Jeden z vás bude myslivcem, iný zaséj psem, kerý na honu mylivca doprovázá. Oba sa vydajú do lesa na lov, tož si včil možeš vymysleť, kerým zvířetem bys chcél byť.

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Ťapnuté děcko možú ostatní vyvětiť (třebas podlezením, pohlazením, 5 čopama, oběhnutím aj inak)

  2. Myslivec aj pes sa mosí po každém pichnutém vratiť zpátky na místo, de gabali a zaséj z tama vyběhnúť.

  3. Myslivec aj pes naháňajú spolem, pes na nekeho ukáže lebo zavolá nečí méno a toho myslivec pichne, pichnuť može nekeho enem myslivec (pes enem určuje, keho myslivec pichne).

  4. Chyťené děcko sa stane pomocníkem hóničú, stane sa psem a naháňá s nima ostatní (hóniče je lepší nejak označiť, třebas zvednutú rukú).

SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU

  1. Prvúka, přírodověda: zvířata v hoře.

JAK TEMU OZAJ BYLO

Pichnuť zvíře mohl enem myslivec. Dyž byli všeci pozabijení, snesli sa na hromadu. Pak sa vážili, šklbali a vařili.

na zajíce: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

na zajíce: Text
bottom of page