Na zahradníka
Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.
M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře je potřeba nájmeňéj 8 děcek. Hrať sa dá v tělocvičně, hoře, na lúce, goňce, hřisku aj nejaké věčí jizbě. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, postřeh, švunk, bedlivosť aj pomať. Mordovisko je toť 10 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Jedno děcko je zahradníkem, kerý naháňá iné děcko, keré je zlodějem a před zahradníkem zdrhá. Ostatní stojá v kole a kontrolujú.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Děcka stojá v kole, do kerého sa postaví zloděj, zahradník stojí vedla kola.
JAK HRU HRAŤ
Zloděj stojí v kole a trhá trávu. Dojde k němu zahradník a pýtá sa ho: Co tu děláš? Zloděj mu odpoví: Trhám trávu. – Kdo ti kázal? – Žádný. V ten raz začne zloděj uťekať, načež sa proplétá mezi děckama a zahradník sa ho snaží chytnúť. Zahradník si šak mosí pamatovať, kerú ďúrú zloděj uťekal a tú za ním též uťekať. Ostatní děcka kontrolujú. Kdyby zahradník nevěďél, kerú ďurú zloděj uťekal, hra končí a rolu zahradníka aj zloděja dostanú iné děcka (ti prví sa postavjá do kola).
A VČIL NEJAKÉ RADY
Vedúcí mosí rátať s tým, že sa ve hře nepohybujú všecky děcka. Varianty, v kerých je zapojených věc děcek, sú v jak hru přejinačiť. Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa děcka začnú naháňať až po říkačce a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Vedúcí aj děcka mosí bedlivo vartovať, esli zahradník uťekal stejnýma ďúrama jako zloděj. Dyby totiž ne, mosí vedúcí hru honem zastaviť a řécť děckám, aby si zočídily role. Toť tu odpovědnost je dobré přenést na děcka, keré v kole stojá, aby aj ony nejak aktivní byly.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí sa dá zpívať pěsničku Trnka (věc nižéj - Trnka - zápis not aj tanca). Potem vedúcí praví: „Jak sa menuje ten, kerý sa stará o svoju zahrádečku aj sady? Gdo by sa chťéł včilkaj stať zahradníkem? Znáš nekeré iné ména stromú lebo kytek?“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Děcka možú přejinačiť svúj pohyb (třebas možú skákať snožmo, poskokama, ďełať žaby, chodiť jako kačeny, chodiť pozpátku aj inak).
Děcka nestojá v kole, ale sťagde v místě hry (sú stromama lebo kytkama – motivace).
Děcka sa postaví do nekolika menších kol (třebas po sedmi děckách) a potem hrajú postejnu – větší dynamičnosť hry a zapojení věčího počtu děcek.
V místě hry sú položené kužely do velkého kola (aj ve vnitřku) či ledabyle v místě hry, děcka sa dajú do páru (jeden je zloděj, druhý zahradník) a naháňajú sa mezi kuželama, dyž zahradník zloděja chytne, zočídí si role.
V místě hry sú položené kužely lebo vytyčovací mety, jedno děcko je zahradník, ostatní sú zloději, na pěsničku Trnka (zpívá vedúcí lebo nekeré děcka) zloději uťekajú mezi kuželama a zahradník je chytá, dyž šak vedúcí zpívať přestane, všeci ostatnou nehybně stať na místě. Zahradníkú može byť věc. Dyž zahradník nekerého zloděja ťapne, zočídí si s ním rolu lebo sa zloděj přidá k zahradníkovi a naháňá ostatní s nim, lebo zahradník chytá po dobu pjesničky co největší počet děcek.
V místě hry sú položené kužely/vytyčovací mety, všecky děcka sú zarovno v roli zahradníka aj zloděja, po nejaku sřeknutú dobu (třebas po dobu pěsničky Trnka), uťekajú děcka mezi kuželama, navzájem sa naháňájú a snaží sa ťapnúť co nájvěc děcek.
SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU
Hudební výchova: pěsnička Trnka – rozvoj počúvacích aj zpěvních činností.