Na trojici
Hra napsaná věčím dílem tak, jak ju děcka hravaly.
M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře sú potřeba nájmeňéj 3 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku aj v hoře. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať mosíš kuťaberku. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, postřeh, hod, aj rychlú reakcu. Mordovisko je toť 5 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Dvě děcka si házajú kuťaberku, třetí děcko ju chytá.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Dvě děcka, keré házajú, sa postaví naprotivaj sobě (v nejaké přiměřené vzdálenosti k věku aj schopnostem děcek), ten, kerý kuťaberku chytá, stojí mezi nima, bližéj temu, kerý kuťaberku nedrží.
JAK HRU HRAŤ
Děcko na kraji mosí čpeliť kuťaberku děcku naprotivaj němu. Děcko v prostředku zdrhá k temu, kerý kuťaberku nemá. Včil čpelí děcko kuťaberku po tem v prostředku s tým, že ho chce trefiť. Děcko v prostředku mezitým zdrhá k temu, kerý kuťaberku nedrží a chce sa trefě vyhnúť. Děcka na kraju si možú nahrať enem dvakrát, po třetí už mosí mířiť po prostředním. Dyž je ten na prostředku trefený, zočídí si rolu s děckem, od kerého byl trefený. Dyž trefený není, hra ide takte daléj.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (vzdálenosť děcek na kraji, esli bylo děcko v prostředku trefené, kolikráť si děcka na kraju kuťaberku čpelily a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (vedúcí by mjéł připomenúť ohleduplnosť a to, kam bezpečně mířiť střelu, aby děcka žádného neokaličily). Hra sa može hrať ve chvílu, dy je potřebné nacvičiť techniku hodu – vedúcí v totem případě kontroluje správnosť hodú. Též sa može zařadit do činností před hrú vybíjená (děcka pochopjá, že k temu, aby nekeho „vybili“, mosá měť „nabito“).
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí praví děckám: „V létě ste isto nájrači u vody. My sa včil k té vodě přeneseme. Toť ta kuťaberka je vodní kula. Dva z vás si ju budú přehazovať a budu chcéť trefiť svojeho kamaráda. Ten sa ale za žádnú cenu nechce nechať trefiť a kule sa divno aj ináč vymiňá.“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Úkolem děcka v protředku je kuťaberku drapnúť. Gdyž sa mu to podaří, zočídí si místo s tým, od kerého kuťaberku drapnúl.
Tři/čtyry děcka stojá v trojúhelníku/čtvercu, přehazujú si kuťaberku a chcejú děcko v prostředku trefiť, děcko v prostředku može kuťaberku aj drapnúť (drapne-i ju, děcka si zočídí místa).
Věc děcek stojí v kole a chcú děcko v prostředku trefiť (děcko v prostředku može kuťaberku aj drapnúť), po dobréj trefě (lebo dyž děcko v prostředku kuťaberku drapne) si děcka zočídí místa.
JAK TEMU OZAJ BYLO
Děcka si spolem zočídily rolu, dyž děcko v prostředku nebylo trefené.