Na tetičku z Bystřičky
Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.
J. Volfová, U potoka roste kvítí.
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře je potřeba nájmeňéj 5 děcek. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku, goňce, v hoře aj jizbě. Trvať bude isto 3 minuty, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš vytyčovací mety. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju bedlivosť, švunk, ohleduplnosť, rychlú reakcu, koordinacu aj pohotovosť. Mordovisko je toť 9 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Děcka si mosí převekslovať místa.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Ve dvúch čídách, keré su naprovaj sobě, sú položené vytyčovací mety, kerých je o jednu meňéj, než je děcek. Děcka sa k jednéj postaví, jedno děcko stojí meži čídama.
JAK HRU HRAŤ
Děcko, keré stojí mezi čídama, volá: Tetičko z Bystřičky, kupte ně střevíčky!
Všecky děcka si v ten raz mosá převekslovať místa a děcko, keré volalo, sa mosí dostať na nekeré z volných míst. Po takém handlu ostane zaséj jedno děcko, na kerého nevyšla vytyčovací meta a to sa postaví mezi čídy. Hra sa opakuje.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli si děcka vyvekslovaly místa až po říkačce, esli žádný neostal na stejném místě a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek, třebas prám ve chvilu, gdy si děcka majú vyvekslovať místa (děcka do sebe nijak nevrážá, aby žádného neokaličily). Též je dobré si s děckama připomenúť jakési pravidlo ohleduplnosti při hře. Vedúcí bedlivo vartuje na to, esli si všecky děcka převekslovaly místa a neostaly na místě stejném. Pro věčí pohyb děcek sú vytyčovací mety položené na úplných krajách místa hry.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Děcka majú zakryté oči, vedúcí zaklupe střevícem o zem a děcka hádajú, co počuly. Potem praví: „Pro děcka byly střevíce neco, každý je chcéł mjéť a tož o ně žadonili, dyž šla tetička na jarmak. Vypadalo to asi takte.“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Děcka držá mety v rukách, po skončení říkačky je púšťajú na zem a snaží sa chytnúť zaséj nejaký iný a tým sa tak dostať na iné místo.
Mezi čídama stojí věc děcek.
Mety sú položené sťagde v místě hry.
Dyž si děcka majú převekslovať místo, tak neuťekajú, ale skáčú po jednéj noze, skáčú jako žáby, běhajú pozadu, idú krabovým krokem, krokem polkovým, cvalem aj inak.
Na zemi sú položené žíněnky, na každéj stojí sřeknutý počet děcek (třebas 5), jeden nestojí na žádné, po dokončení říkačky sa snaží všeci dostať na inú (hlavně ten, kerý na začátku hry na žádnéj nestál). Děcka šak mosá čítať, protože na žíněnce može byť enem sřeknutý počet děcek.
Dyž sa bude hra hrať v hoře, možú sa místo met užiť stromy (ty je lepší nejak označiť), hra sa pak hraje postejnu.
SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU
Hudební výchova: počúvací úkol – poznaj zvuk.