Na sviňu
Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.
F. Bartoš, Lid a národ (...).
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře sú potřeba nájmeňéj 4 děcka. Hrať sa dá na lúce, v hoře, na hřisku aj v tělocvičně. Trvať bude isto 5 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš florbalové hole, bol. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, postřeh, pohotovosť aj taktické myslení. Mordovisko je toť 5 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Jednemu děcku je pást sviňu, ostatní děcka sú obránci.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Děcka si v prostředku místa hry vyryjú jedno věčí kolo a kolevá něho v neveliké vzdálenosti (třebas 1–2 m) menší kola o jedno meňéj, než je děcek. Děcka stojá u svojich kol s holema zastrčenýma v kole, jednemu je pást sviňu, ten stojí před nima aj s bolem (to sa určí čítáním).
JAK HRU HRAŤ
Děcka si sřeknú, kerému bude pásť sviňu – poháňať holí bol a dostať ho do prostředního kola. Ostatní děcka mu v tem chcejú zabrániť. Dycky, gdyž sa pasák dostane k ich kolu, mosí bol odpáliť holú pryč. Zakel sa pasákovi podaří dostať bol do prostředního kola, začne hra zaséj čítáním. Děcka si bedlivo strážá svoje kolo, lebo vraz co odpálá bol holú pryč, mosí zaséj honem holu do kola zastrčiť. Dyž to pasák uďełá prvý, zočídí si spolu rolu (děcko u kola sa stane pasákem a pasák sa postaví k jeho kolu). Děcka si zočíďá role aj dyž bol v nekerém z kol děcek ostane deléj jak 2 sekundy.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa děcka dotýkajú kuťaberky enem holú, esli kuťaberka spadnula do kola v protředku, esi si děcka zočídily role, esli děcka bráňá enem svoje kolo, esli majú hole zastrčené v kole a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Děckám je dobré připomňeť, aby svoju holu nezvedali, mjéłi ju ve chvíli nebránění zastrčenú v kole a zacházali s ňú tak, aby žádného neobrazili (dotýkať sa s ňú možú enem míčka). Hra sa može hrať ve chvílu, gdy sa děcka učí třebas pracovať s florbalovú holú (jak vést bol, jak zdokonaliť střelu, jak na útok, obranu aj iné). Místo florbalových holí sa možú užiť aj iné klacky, keré su zrovna po ruce (gymnastické tyče, delší hole z drva aj iné). K věčímu zapojení hráčů do hry doporučuju zvoliť variantu, v keré je věčí počet pasákú, lebo aj bolú.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí si s děckama povyprávjá o tem, jak děcka na Valašsku mosely pracovať a dy si nájčastéj hry hrať mohly (věc nižéj - Povinosť aj radosť děcka). Potem vedúcí praví: „Tož aj my včil budeme pást sviňu (vyložíš děckám, co to znamená). Jeden z vás dostane těžký úkol. Musí dovésť sviňu zpátky z pastvy do chléva. Sviňa bude toť ten bol. Ale nebude to enem tak. Kolevá chleva budú stát obránci, keří vám v tem budú chcéť zabrániť.“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Děcek, kerým je pásť sviňu, je věc, rola obráncú sa ztěžuje.
Děcka možú poháňať místo kuťaberky nejaké kulaté drvo lebo kamének (A. Kubeša, Valašské pěsničky: tance, povídačky, přísloví, dětské hry).
Dyž sa bude hra hrať ve vnitřku lebo na hřisku, možete kola zrobiť ze skákadel, lína, lebo užiť obruče, koberečky aj iné.
Děcka sa dajú do páru, jeden sa snaží dotať kuťaberku holú z jednéj strany místa hry na druhú, druhý z páru mu v tem brání. Dyž sa to prvému podaří, zočídí si role.
SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU
Vlastivěda: regionální kultúra – práca aj hry děcek na Valašsku.