top of page

Na štemple
/hore/

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 3 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce aj hřisku. Trvať bude isto 7 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš palestru, kuťaberku, lína. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, paru, přesnosť, pohotovosť, hod na cíl aj švunk. Mordovisko je toť 6-12 MET.


ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedna grupa děcek sa menuje horní, ti čabajú, a druhá dolní, keří nadhazujú.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Horní stojí na jednéj straně místa hry, dolní naprotivaj nim. U dolních sa na straně uďełá věčí kolo z lína.

JAK HRU HRAŤ

Jeden z dolních nadhazuje kuťaberku a horní čabajú. Dyž jeden z horních odpálí, kalupem zdrhá ke kolu u dolních. Dyž ho nekerý z dolních kuťaberku trefí, je chyťený a ide k dolním. Dyž sa to ale nikerému nepodaří, zůstane v kole u dolního cíla. Tak hra ide daléj až do doby, než u čabacího cíla zůstane enem jeden a o tem sa praví, že je na hore. Toť to děcko má právo čabať třikrať. Odčabne-i dobře, zavolá hore. V tu chvílu všeci, keří sú v kole u dolního cíla, zdrhajú k cílu hornímu a ten, kerý byl na hore, zdrhá ke kolu u dolního cíla. Dyž nekerý z dolních trefí nekerého z horních při temto přesunu, přejde trefené děcko mezi dolní. Hra ide takto daléj, až hore ostane enem jeden. Ten má právo čabať třikrať. Dyž odčabne dobře, zdrhá k dolnímu cílu a od toho zaséj zpátky k hornímu. Dycky, dyž sa mu útěk podaří (není trefený kuťaberkú) može o třikrať věc čabať. A tak to ide daléj, až je aj on dole a všeci, keří byli dole, idú nahoru. Děcko dole je tam samo. Po téj sa hraje znovy.


A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (jak děcka čabú, esli byl nekerý trefený, dyž uťekal, esli děcka uťekajú, kam majú a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (děcka mířá svoju střelu na bezpečné části těla). Jako palestra sa može užiť nejaká desečka z drva, palestra na brännball, baseball, tenis, ... (podla teho sa aj bol mosí uvážiť). Dyž sa bude hra hrať poprvní,, možú děcka kuťaberku enem házať, po tem zapojiť palestry. U dolních može byť místo kola z lína užita žíněnka. Vzdálenosť horního a dolního cíla sa može mjéniť (podla věku, schopností a dovedností děcek). Názornější je, dyž nadhazující dolní děcko zavolá méno horního, kerý má kuťaberku odčabnúť, lebo sa aj horní možú sřeknúť, gdo bude včilej čabať. Já šak doporučuju variantu, v keréj majú horní třebas 3 pálky a 3 kuťaberky (podla počtu děcek), kuťaberku si nadhazujú sami sobě. Eště je nutné řéct, že sa može hra na prvý pohlad zdať složitá, ale není temu tak – po pochopení, ke kerému dojde doopravdy počas nekolika minut a prvních pokusoch, ju děcka vnímajú jako ukrutně zábavnú.

štemple: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.

štemple: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí praví děckám „Menujete sa Horní a Dolní. Je kriza, vaša vesnica trpí hladem a o jezivo je velká núza. Jedneho dňa šak Dolní objevili pole, na kerém byly zemňáky. Do boha. Z těch zemňákú si mohli udělať nekolik jídel. Keré jídlo sa dělá ze zemňákú? A tak ty Horní napadl plán, jak by mohli brambory spajznúť. Začal boj o zemňáky. Dolním sa to nelíbilo a svúj poklad si bránili, ba aj nekeré z Horních zajali.“
Poznámka: pro větší názornosť je dobré dať do kola u dolního cíla zemňáky, keré si budú děcka po zvolání odnášať do svojeho cíla (zakel nemáš zemňáky, daj tam nejaké boly, papírové kule lebo neco iného).

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Ve hře je věc kuťaberek aj palester.

  2. Začátek hry je stejný, ale konec je ve chvílu, gdy u horních ostane enem jeden (ten na hore), kerý je vítězem, pak sa hra hraje znovy od začátku, lebo ve chvílu, gdy děcka z kola uťěkajú k horní meťe po zvolání „hore“ nájposlednějšího děcka, trefené děcka idú k dolním a ti, kerým sa utécť podařilo, stojá u horní mety. Horní děcka sa zpočícú (lebo si zpočícú brambory, keré sa im podařilo spajznúť), potem sa hra hraje znovy.

  3. Děcka možu kuťaberku enem házať (bez palestry).

  4. Kuťaberku nadhazuje horní hornímu, lebo si ju horní nadhazuje sám.

  5. Horní a Dolní stojá každý na jednéj straně místa hry. Mezi něma sú zemňáky (kuťaberky, papírové kule aj iné). Na nejaký signál uťěkajú horní pro zemňáky a nosí je do svojeho cíla. Dolní majú kuťabrky, kerýma mosí zasáhnúť nekerého z horních (kuťaberku odpalujú pálkú, lebo enem házajú). Dyž sa im to podaří, mosí trefené děcko zemňák položiť zpátky na prorstředek a vrátiť sa zpátky k hornímu meťe, odkáť zaséj može pro zemňáky vybíhať (lebo přestúpí k dolním). Hra končí vtedy, gdyž horní posbírajú všecky zemňáky. Potem si převekslujú strany.

štemple: Seznam
štemple.jpg
štemple: Obrázek

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

štemple: Text
bottom of page