top of page

Na staříčka

Hra napsaná věčím dílem tak, jak ju děcka hravaly.

M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, hoře, na lúce aj hřisku. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju reakcu, pohotovosť, koordinacu aj švunk. Mordovisko je toť 10 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedno děcko dělá staříčka a naháňá ostatní – děcka, keré před nim zdrhajú.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Všeci stojá sťagde v místě hry.

JAK HRU HRAŤ

Děcka sa vracajú od muziky a staříček sa ich pýtá: Co ste tam jedli? A děcka opáčí: Buchtičku s mákem. – Co ste ně donesli? – Nic s tabákem. Na toty slova začne staříček děcka naháňať. Keho drapí, ten sa stane staříčkem a děcko, keré bylo staříčkem, je děckem a zdrhá před staříčkem.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa děcka začaly naháňať až po všeckých slovech, esli si děcka zočídily role a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Dialog sa može říkať po každém zočíďení rolí (po každém chytnutí chytaného honičem), lebo sa može dialog zvoliť enem při prvéj hře a v dalších kolech sa už može vynechať (děcka sa enem ťapkajú).

NA STAŘÍČKA: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.

NA STAŘÍČKA: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí sa děcek pýtá, co to znamená jiť k muzice a po téj aj o tem, proč sa tam prv chodívalo a co sa tam dělo. Povyprávjať im može o valašských tancoch aj pjesničkách (věc nižéj - Valašské tance aj pjesničky).

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Chyťené děcko sa přidá k staříčkovi a naháňá s ním, honiči sa možú držeť za ruce.

  2. V místu hry je nejaké „stavení“, gde sa děcka možu před staříčkem schovať (enem na nejakú sřeknutú dobu).

  3. Staříček stojí na jednéj straně místa hry a děcka na druhéj, po skončení povídání sa všeci rozběhnú naprotivaj sobě, keho staříček na cestě na druhú stranu ťapne, ten sa stane v dalším kole jeho pomocníkem.

JAK TEMU OZAJ BYLO

Najprv sa děcka staříčka ptaly, esli možú jiť k muzice. Ten im řekl, že až všecko podělajú, tak možú s Pánembohem jiť. Potem sa děcka zebraly a šly k muzice, od keré sa vrátily a počal rozhovor, kerý je vyšéj.

NA STAŘÍČKA: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

NA STAŘÍČKA: Text
bottom of page