top of page

Na papunca

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

F. Bartoš, Lid a národ (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku aj v hoře. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať mosíš lína, kuťaberku, palestru. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju paru, koordinacu, přesnosť, bedlivosť, hod na cíl aj švunk.Mordovisko je toť 5 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedno děcko je obránca, ostatní děcká házajú kuťaberku.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Obránce stojí u kola z lína/skákadla, ostatní děcka stojá sťagde v místě hry.

JAK HRU HRAŤ

Děcka sa pokúšajú trefiť kuťaberku do kola a ten, kerý stojí u něho, kolo brání – svojú palestrú honem kuťaberku odráží/čabe/odkutálavá pryč. Ten, kerý kuťaberku zvedne a do kruhu ju trefí, si zočídí rolu s obráncem a kolo brání zaséj on, obránce sa postaví mezi ostatní děcka.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli kuťaberka spadnula do kola, esli si děcka zočídily role a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. S děckama je dobré si sřeknúť, na jak velkú vzdálenosť od kola možú stať, odkáť možú čpeliť (vyznačí sa skákadlem, čárú aj inak). Palestrú može byť nejaká desečka z drva aj palestra na brännball, baseball, tenis, ... (podla teho sa aj bol mosí uvážiť). Hra je pro děcka zábavnější, dyž sa zvolí varianta s věčím počtem obráncú aj kuťaberek.

papunca: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.

papunca: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí praví děckám: „Pomyslite, že máte nejaké staveňí, zámek lebo hrad a nekdo vám ho chce zbořiť. Tož isto sa nedáš a budeš ho brániť. Taká obrana ale není len tak. Budeš moseť použiť toť tu palestru. Gdo by si chcel takého obránca oprubovať?“

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Kuťaberka može byť enem jedna, ale též ich može byť věc, třebas aj každé z děcek može mjéť jednu – čím věc kuťaberek, tím je rola obránca těžší.

  2. Obráncú može být u jedneho kola věc, aj kol može byť věc (u každého mosí byť aspoň jeden obránca).

  3. Děcka sa možú rozděliť na několik gučí a hrať jednostajně (každý guča má svoje kolo a u něho obránca).

  4. Dyž sa bude hra hrať venku, može byť místo kola ze skákadla dúlek do země vyhrabaný lebo húlkou kolo vyryté (tak temu ozaj bylo).

papunca: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

papunca: Text
bottom of page