top of page

Na palestru

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

A. Kubeša, Valašské pěsničky (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku aj v hoře. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať mosíš pucku, palestru, vytyčovací metu. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, paru, švunk, přesnosť, pohotovosť aj hod na cíl. Mordovisko je toť 6-12 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Jeden čabe a zdrhá k sřeknutému cílu, ostatní děcka pucku chytajú a házajú s ňú po něm.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Děcka stojá v jednéj čídě, děcko, keré čabe, stojí naprotivaj nim na asik deset krokú.

JAK HRU HRAŤ

Děcko, keré stojí naprotivaj čídě, čabe palestrú pucku k ostatním děckám. Dyž odčabe, zdrhá ke sřeknutému místu (kamének, vytyčovací meta, kužel, …) na asik 5 kroků před nim, třikrať na něho zaklupe a zdrhá zaséj zpátky. Ten, kerý pucku drapnúl jako prvý, s ňu mosí čpeliť po uťekajícím děcku. Dyž ho trefí eště před tým, než doběhne zaséj zpátky na svoje místo, ide čabať on a ten, kerý prvý čabal, ide mezi ostatní do čídy. Dyž ho netrefí žádný, ide zaséj prvé děcko čabať. Ten co čabe si može počátať, kolikrať sa mu podařilo trasu splniť.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli děcko odčabnulo pucku, esli zaklupalo třikrať, esli býl trefený, esli si děcka zočídily rolu a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (třebas ve chvílu, dy děcko čabe, lebo dyž na něho děcka pucku čpelá). Vzdálenosť čídy od teho, kerý čabe, lebo vzdálenosť teho, kerý čabe od sřeknutého místa se može přejinačiť podla věku, schopností aj dovedností děcek. Místo, odkáť děcko čabe, je dobré nejak označiť (třebas skákadlem, krúžkem aj inak). Palestrú može byť nejaká desečka z drva aj palestra na brännball, baseball, tenis, ... (podla teho aj bol uvážiť). Děcka možú pucku enem dlaňú odrážať. Při prvéj hře možú pucku enem házať.

PALESTRA: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.

PALESTRA: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí děckám praví: „Toť to je kula, kerá má ve vnitřku takú lepkavú hmotu (vedúcí ukazuje pucku). Nikerý z vás ju nechce mjéť ve svojem stavení, protože by sa mohla rozpadnúť a vy byzte sa k sobě přilepili a nemohli sa nijak pohnúť. A tož dyž ju budete mjéť, mosíte sa ji co nájspěš zbaviť. Jeden z vás šak bude mjéť tu moc její účinek vypnúť.“

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcek, keré čabú, je věc.

  2. Dyž nekerý trefí teho, co čabal, na jeho cestě zpátky, přidá sa k němu (vezme si palestru a čabú społem).

  3. Děcka pucku nečabú palestrú, enem ju házajú.

  4. Dyž sa bude hra hrať venku, tož sa može místo vytyčovací mety kameň, peň aj iná věc užiť.

PALESTRA: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

PALESTRA: Text
bottom of page