top of page

Na matúru

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá na hřisku, goňce, v hoře, v jizbě aj tělocvičně. Trvať bude isto 10 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš křídy, ploché kameňe. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, rovnováhu aj přesnosť.Mordovisko je toť 4 MET.


ROLA DĚCEK VE HŘE

Děcka házajú kaménkem a chcejú splniť matúru.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Děcka stojá v zástupu na čáře na nekolik krokú od matúry.

JAK HRU HRAŤ

Hra začíná tak, že každé děcko hodí kaménkem z čáry ke kolečku (k). Ten, kerý je mu nablíž, začne. Vezme si svúj kamének a hodí im od čáry do třídy I. Dyž sa mu to podaří, skáče o jednéj noze do I. třídy. Kamének potem mosí dostať kopáním zaséj zpátky ven stranú „a“ (ne stranú „b“) a též mosí bedliť na to, aby sa nedotknúl žádné čídy. Gdyž dodrží všecky pravidla, hází do třídy II., potem do třídy III., IV., V., VI., VII., VIII. furt podla stejných pravidel (o jednéj noze doskákať do třídy a potem dostať kaménem i sebe zpátky ven podla pravidel). Děcka sa střídajú po třídách lebo při barskerém porušení pravidel. Dyž sa děcku podaří uďełať všeckých osm tříd, dělá matúru – hází kaménkem do „i“. Zakel tam svúj kamének hodí, zaséj tam doskáče o jednéj noze, položí si kamének na špičku nohy a chodí po všeckých třídách. Mosí ale bedliť na to, aby mu kamének nespadl a aby nestúpnul na čáru. Gdyž sa mu podaří dojít ven, vyhodí kamének do vzduchu a chytne ho do ruky. Dyž ho chytne, je vítězem a može jíť zaséj od I. třídy, dyž temu ale bude naopak, ďełá zaséj matúru.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli děcka skákajú o jednéj noze, esli nestúply na čáru a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Děcka, keré nejsú na řadě, je dobré pobídnuť k temu, aby vartovaly na dodržování všeckých pravidel teho, kerý včilkaj hází a skáče. Před prvú hrú je lepší děckám názorně ukázať, kam kamének házať a kam aj skákať.

MATÚRA: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.

MATÚRA: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí pustí děckám zvuk klokana (na YouTube ich je do boha) a opýtá sa ich, keho si myslí, že včil počuli. Potem sa opýtá: „Dokázal by nám nekdo klokana popsať? Jak vypadá, gde žije a co je jeho pojeza? Po téj praví: „Pomyslite, že by ten klokan měl jednu nohu bolavú, nemohl na ňú došlápnúť a musél by skákať enem po jednéj. Bylo by to hrubě těžké. Víte, co ňa včil napadlo? Co dybyzme si zkusili na také nemocné klokany zahrať? Dokázal by nekerý z vás skákať o jednéj noze a plniť při tem třebas i iné úkoly? Není to jen tak, tož sem zvědavá, gdo to zvede.“

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcka sú rozdělené do nekolika grup, matúr je věc (větší rychlosť a plynulost).

  2. Při hře ve vnitřku (tělocvična, izba, goňka) je matúra nakreslená na velkém kusu papíru a položená na zemi (lebo sú třídy uďełané z obručí), děcká házajú krúžkama, hra sa hraje postejnu.

SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU

  1. Prvúka, přírodověda: klokan – vzhled, pojeza, obydlí.

MATÚRA: Seznam
matura.jpg
MATÚRA: Obrázek

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

MATÚRA: Text
bottom of page