top of page

Na lidušku

Hra napsaná s nejakú tú změnú.

F. Bartoš, Lid a národ (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku aj goňce. Trvať bude isto 10 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš lidušky a fazole. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju bedlivosť, švunk, pomať aj matematické schopnosti. Mordovisko je toť 12 MET.


ROLA DĚCEK VE HŘE

Děcka uťekajú a sbírajú fazole.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Děcka udělajú páry a postaví sa na jednu stranu místa hry, na druhú dajú hromádky fazolí po tolika, jako je cifer na lidušce – 1 fazole, 2 fazole, …,     6 fazolí (každá pára má svoju hromádku).

JAK HRU HRAŤ

Jedno z děcek kulne liduškú. Oba si cifru zapamatujú a zdrhajú na druhú stranu k svojim hromádkám fazolí, gde je ich úkolem najiť co nájspěš tu, kerá má stejný počet jako ukazovala cifra na lidušce. Ten, kerý jú nájde prvý, fazole honem zebere a oba doběhnú zaséj zpátky, de si děcko fazole položí na svoju hromádku. Ten, kerý má na konci hry věčí počet fazolí, vyhrává. Děcka sa v kúlení střídajú. Dyž je hromádka s nejakým počtem fazolí už sebraná, děcka nikam nezdrhajú a v kúlání pokračuje druhý z nich.


A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa děcka v kúlení střídajú, esli k fazolám aj zpátky uťekajú, esli berú fazole ze svojich hromádek a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (třebas dyž děcka dobíhajú k hromádkám fazolí, gde do sebe nemožú strkať ani narážeť. Děcka si možú fazole ukládať třebas do nejakých malých misek, klobúku, obruče lebo nečeho takého. Doporučuju nad hromádky fazol položiť papírek s cifrú, kerú má aj daná grupa (třebas děcka udělajú pět grup, nad gromádkama fazol budú čísla 1–5).

LIDUŠKA: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.

LIDUŠKA: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí děckám praví: „Uvaříme si fazolovú polévku. Ale abyste ju mohli uďełať, budete potřebovať fazole. Ty sa dajú zehnať na jarmaku, ale takým iným způsobem. Fazole si pro svoju polévku si musíte vyházať v kostkách. Šak nebude to nic lehkého. Majú ich tam už enem zepár, tož to mosíš kvaltovať.“ Toť tu hru je možné spojiť aj s valašskú stravú (věc nižéj - Pojeza Valacha).

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcka nejsú v páru, ale ve věčí grupě.

  2. Děcka si fazole nezeberú k sobě, enem sa ich dotknú – ten, kerý sa prvý dotkne nejakého počtu fazolí, získá bod (jeden, lebo tolik, kolik je fazolí na hromádce), děcko s věčím počtem bodú po nejakéj chvíli vyhrává.

  3. Děcka nekúlajú liduškú, enem cifry říkajú, lebo je losujú.

  4. Děcka na cestě zpátky skáčú snožmo, o jednéj noze, jako žaby, idú krokem přeměnným, poskočným, idú po čtyřech aj inak, jak ťa enem napadne.

  5. Fazolí na hromádkách može byť věc – děcka kulnú liduškú dvakrát a cifry sečtú/vynásobjá/odečtú/vyďełá (lidušky možú byť aj dvě). Výsledek si zapamatujú a zdrhajú ho najiť v hromádkách fazolí. Poznámka: Na hromádkách nemosí byť výsledek všeckých možných příkladú, keré nám vyjdú po kúlení liduškú, děcka možú příklad vyřešit, zdrhať k hromádkám a dyž tam hromádka s takým výsledkem není, uťekajú zaséj zpátky.

JAK TEMU OZAJ BYLO

Děcka si fazole enem braly, neuťekaly pro ně.

LIDUŠKA: Seznam
matura.jpg
LIDUŠKA: Obrázek

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

LIDUŠKA: Text
bottom of page