Na lidušku
Hra napsaná s nejakú tú změnú.
F. Bartoš, Lid a národ (...).
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku aj goňce. Trvať bude isto 10 minut, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať mosíš lidušky a fazole. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju bedlivosť, švunk, pomať aj matematické schopnosti. Mordovisko je toť 12 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Děcka uťekajú a sbírajú fazole.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Děcka udělajú páry a postaví sa na jednu stranu místa hry, na druhú dajú hromádky fazolí po tolika, jako je cifer na lidušce – 1 fazole, 2 fazole, …, 6 fazolí (každá pára má svoju hromádku).
JAK HRU HRAŤ
Jedno z děcek kulne liduškú. Oba si cifru zapamatujú a zdrhajú na druhú stranu k svojim hromádkám fazolí, gde je ich úkolem najiť co nájspěš tu, kerá má stejný počet jako ukazovala cifra na lidušce. Ten, kerý jú nájde prvý, fazole honem zebere a oba doběhnú zaséj zpátky, de si děcko fazole položí na svoju hromádku. Ten, kerý má na konci hry věčí počet fazolí, vyhrává. Děcka sa v kúlení střídajú. Dyž je hromádka s nejakým počtem fazolí už sebraná, děcka nikam nezdrhajú a v kúlání pokračuje druhý z nich.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa děcka v kúlení střídajú, esli k fazolám aj zpátky uťekajú, esli berú fazole ze svojich hromádek a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (třebas dyž děcka dobíhajú k hromádkám fazolí, gde do sebe nemožú strkať ani narážeť. Děcka si možú fazole ukládať třebas do nejakých malých misek, klobúku, obruče lebo nečeho takého. Doporučuju nad hromádky fazol položiť papírek s cifrú, kerú má aj daná grupa (třebas děcka udělajú pět grup, nad gromádkama fazol budú čísla 1–5).
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí děckám praví: „Uvaříme si fazolovú polévku. Ale abyste ju mohli uďełať, budete potřebovať fazole. Ty sa dajú zehnať na jarmaku, ale takým iným způsobem. Fazole si pro svoju polévku si musíte vyházať v kostkách. Šak nebude to nic lehkého. Majú ich tam už enem zepár, tož to mosíš kvaltovať.“ Toť tu hru je možné spojiť aj s valašskú stravú (věc nižéj - Pojeza Valacha).
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Děcka nejsú v páru, ale ve věčí grupě.
Děcka si fazole nezeberú k sobě, enem sa ich dotknú – ten, kerý sa prvý dotkne nejakého počtu fazolí, získá bod (jeden, lebo tolik, kolik je fazolí na hromádce), děcko s věčím počtem bodú po nejakéj chvíli vyhrává.
Děcka nekúlajú liduškú, enem cifry říkajú, lebo je losujú.
Děcka na cestě zpátky skáčú snožmo, o jednéj noze, jako žaby, idú krokem přeměnným, poskočným, idú po čtyřech aj inak, jak ťa enem napadne.
Fazolí na hromádkách može byť věc – děcka kulnú liduškú dvakrát a cifry sečtú/vynásobjá/odečtú/vyďełá (lidušky možú byť aj dvě). Výsledek si zapamatujú a zdrhajú ho najiť v hromádkách fazolí. Poznámka: Na hromádkách nemosí byť výsledek všeckých možných příkladú, keré nám vyjdú po kúlení liduškú, děcka možú příklad vyřešit, zdrhať k hromádkám a dyž tam hromádka s takým výsledkem není, uťekajú zaséj zpátky.
JAK TEMU OZAJ BYLO
Děcka si fazole enem braly, neuťekaly pro ně.