Na kocúra a myšku
Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.
M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře je potřeba nájmeňéj 7 děcek. Hrať sa dá v tělocvičně, hoře, na lúce aj hřisku. Trvať bude isto 3 minuty, ale spěš sa prodlúží. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do létací aj procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju rychlú reakcu, koordinacu, spoluprácu aj švunk. Mordovisko je toť 10 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Jedno děcko je kocúrem, kerý naháňá myšku, ta před nim zdrhá, ostatní děcka stojá.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Děcka sa postaví do kola, drží sa za ruky, kocúr je vedla kola a myš v kole.
JAK HRU HRAŤ
Děcka stojá v kole, kocúr naháňá myš. Děcka v kole mosá dycky myš pustit pryč lebo do kruha tak, že zdvihnú ruky. Gdyž je myš v kole, mosí byť kocúr venku. Gdyž šak kocúr do kola vletí, mosá děcka hned myš pustit z kola ven. Gdyž kocúr myšku lapí, děcka si vyvolí dalšího kocúra a myšku a hra počne znovy.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Vedúcí mosí rátať s tým, že sa ve hře nepohybujú všecky děcka. Varianty, v kerých je zapojených věc děcek, sú v jak hru přejinačiť. Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli je dycky myš v kole a kocúr venku a naopak, esli byla myš chyťená a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí sa děcek pýtá: „Keré zvíře je malučké, má dlúhý ocas, rychlo uťeká a doma nám všelicos može zésť?“ Keré zvíře také myši chytá? Tož my si včil na také kocúry, keří chtějú lapiť myš, zahrajem.“
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Kocúrú, lebo aj myšek, je věc.
Chytěné děcko sa přidá k honičovi. V dalším kole sa vyvolí iná myška, kerú budú spolem naháňať. Dyž v kole ostanú třebas enem 3 děcka, tož ty budú honiči naháňat všade v místě hry.
Děcka stojá sťagde v místě hry v páru, chytnú sa za ruky. Jedno děcko je kocúr, jedno myš. Kocúr naháňá myš, ta može uťekat pod rukama děcek v páru. Gdyž sa šak k nejakému páru kocúr dostane, mosá dať ruky dolú a tým ho tak zbrzďá. Dyž kocúr myš lapí, zočídí si rolu s iným párem (prvý kocúr a myš sa postaví a chytnú za ruky, pár kerý stál sa stane kocúrem a myškú).
V místě hry sú položené oblúky. Jedno děcko je kocúr, ostatní sú myšky. Kocúr na nejaký povel začne naháňať myši, všeci podlézajú pod oblúkama. Gdyž honič nejakú myš lapí, zočídí si spolu rolu, lebo sa myš stane jeho pomocníkem.