top of page

Na hada

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

M. Václavek, Děti na Moravském Valašsku (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře je potřeba nájmeňéj 7 děcek. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, hřisku, goňce aj hoře. Trvať bude isto 3 minuty, ale može sa aj prodlúžiť. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu aj švunk. Mordovisko je toť 8 MET.


ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedno děcko naháňá a druhé před ním zdrhá. Role sa určá pomocí rozčítání:

Had leze z díry, veze sebú kníry.

Haklice, puklice, červené stolice, štyry okna u potoka a to páté ven.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Po rozčítání sa děcka postaví do kola, rozestúpí sa, chytnú za ruce a dajú je nad hlavu, dva stojá vedla kola.

JAK HRU HRAŤ

Chytané děcko zdrhá hadovitě kolevá každého děcka a druhý ho naháňá. Dyž ho ťapne, postaví sa oba na nekeré místo v kole a dvě iné děcka sa idú naháňať.


A VČIL NEJAKÉ RADY

Vedúcí mosí rátať s tým, že sa ve hře nepohybujú všecky děcka. Varianty, v kerých je zapojených věc děcek, sú v jak hru přejinačiť. Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli děcka mezerama uťekajú, esli nekerú nevynechali, esli nekerý v kole nebrání naháňajícím děckám a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Děcka, keré sa naháňajú, možú vyplazovať jazyk lebo syčet jako hadi.

NA HADA: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.

NA HADA: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Děcka majú zavřité oči. Vedúcí napodobňuje zvuk hada (zasyčí). Po téj sa děcek opýtá, co počuly a esli je nejaké zvíře, keré toť ten zvuk vydává. Potem praví: „Co dybyzme si na takého hada zahráli? Víš vůbec, do keré třídy had patří nebo čím sa živí? Věděl bys, jak hadi rozeznávajú rúzné pachy?“

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcek, keré sa naháňajú, je naráz věc.

  2. Děcka nemosí uťekať kolevá každého děcka v kole, mezeru si možú vybrať.

  3. Jak věrně honič děcko ťapne, stane sa jeho pomocníkem, honiči sad ržá za ruce a vedúcí vyvolí další děcko, keré bude před nima zdrhať (zaséj mosí všeci uťekať mezerama). Poslední tři aj věc děcek može uťekať sťagde v místě hry. Takte sa všeci stanú honičama – velkým hadem.

  4. V místě hry sú rozmístěné kužely, jedno děcko naháňá a ostatní před ním zdrhajú, všeci uťekajú mezi kuželama. Dyž honič nekeho ťapne, zočídí si społem role/stane sa pomocníkem honiča (honiči sa držá za ruky a ďełajú velikého hada); též sa možú dať děcka aj do páru, páry sa naháňajú a předávajú si ťapku/ďełajú hada.

  5. V hoře možú děcka uťekať mezi stromama – jeden honič, ostatní su chytaní.

SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU

  1. Prvúka, přírodov: had – popis, třída, pojeza.

NA HADA: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

NA HADA: Text
bottom of page