Kerý kerého
Hra napsaná tak, jak ju děcka hrávaly.
J. O. Vranecký, A měl sem já píščalenku.
COSI MALÚČKO O HŘE
Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v tělocvičně, na lúce, v lese aj v jizbě. Trvať bude isto 5 minut, ale spěš sa prodlúží. Zehnať mosíš nejaké krpále – krpce/papuče/škarbále a žíněnku. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu aj pohyblivosť. Mordovisko je toť 4 MET.
ROLA DĚCEK VE HŘE
Děcka sú v páru a chcú zasáhnúť jeden druhého krpálem.
GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ
Děcka sa dajú do páru, oba sú v sedě pokrčmo pravýma bokama a hubú k sobě. Páry lapí sťagde v místě hry.
JAK HRU HRAŤ
Děcka sa dajú do pravého postavení a sřeknú si, gdo je prvý a gdo druhý. Oba si vezmú krpál. Na nejaký signál hry klepnú oba dvakrať krpálem o zem. Po téj sa prvý z páru vyškobrtá na záda (udělá takú holušku) a súčasně si druhý lapne, předkloní sa a tysne prvého po dupě, ale enem na ošplh. Děcko, keré děłá holušku, sa musí co nájvěc odkloniť od teho, co ho chce krpálem tysnuť, aby ho nedrbnul a zaséj děcko, keré chce tysnúť sa musí předkloniť tak, aby byl co nájbližéj k prvému. Po téj dělá holušku zaséj druhé děcko a prvé ho chce tysnuť. Polohy děcek sa furt střídajú, sú plynulejší a mají věčí švunk. Děcka si též možú čítať body – za každý tys jeden bod.
A VČIL NEJAKÉ RADY
Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli děcka neďełajú cviky enem tak na obylo, esli si střídajú pozice, esli sa netysajú hrubo a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (děcka hrajú hru na žíněnce). Toť ta hra može byť prúpravnú činnosťú při nácviku kotrlca vpřed aj vzad, proto by mjéł vedúcí děckám řécť, jak holušku správně dělať a bedlivě na cvik čážiť. Gdyž budete hru hrať venku, je lepší, aby byly děcka oděné do hábu, kerý si možú zagyzdit.
TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, LEBO JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ.
JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ
Vedúcí děckám praví o tem, keré krpále sa prv na Valašsku nosily a nekeré im aj pozukazuje (věc nižéj - Jaké krpále Valaši nosili). Po téj si možú řécť, keré boty nosíme včilej, a též keré sú pohodlnější a lepší pro každodňové chození.
JAK HRU PŘEJINAČIŤ
Po nejakém čase řekne vedúcí, aby sa děcka v párech zočídily – tým tak vzniknú nové páry (děcka tak nebudú enem s jedným a tým samým děckem).
Namísto holušky děcka ďełajú svícu.
Začátek hry hrajú děcka postejnu, dyž druhý tysne prvného po dupě, mosí honem vyskočiť a zdrhať ke stěně (lebo nejaké věci) na nekolik krokú za nim. Prvé děcko, keré ďełá holušku, mosí též honem uťekať a druhé děcko dohoniť a ťapnút ho. Gdyž sa mu to podaří eště před tým, než sa dotkne stěny (věci), přičte si bod, inak má bod druhé děcko. Role si zočídí a hrajú znovy.