top of page

Hra na mžik

Hra napsaná tak, jak ju děcka hravaly.

B. M. Kulda, Moravské národní pohádky

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v hoře, jizbě, na lúce aj hřisku. Trvať bude isto 5 minut, ale spěš sa prodlúží. Zehnať nemosíš maka nic. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju bedlivosť aj švunk.Mordovisko je toť 8-12 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Jedno děcko mosí mžikať (mosí si zakryť lebo zavázať oči), potem hledá ostatní děcka, keré sa mu schovaly.

GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Všeci stojá sťagde v místě hry.

JAK HRU HRAŤ

Ten, kerému je mžikať, si nekam stúpne, oči si zakryje a praví (říkačku praví třebas třikrať):

Jeden, dva, tři, čtyry, pět,

je-li skrytý nebo ne,

budu hledať nechť je jak chce.

Gdyž ju dořekne, odkryje si oči a dá sa ostatní hledať, lebo ti sa mezitým všade poskrývali. Gdyž nekerého najde, zdrhajú oba na to místo, gde prvé děcko mžikalo. Gdyž tam doběhne mžikač prvý, zavolá: Sekúra, zapleščený!, má 1 bod. Zakél tam šak doběhne spěš ten, kerý sa schovával, zvolá: Sekúra, vykúpený!, v tem případě nemá mžikač žádného boda. Tak ide hra furt daléj, zaky mžikač všecky děcka nenajde. Nájposledňejší zapleščený mžiká v další hře, prvý mžikač sa schovává. Gdyž šak prvý mžikač žádného nezapleščil, mosí v další hře mžikať znovy.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (esli sa mžikač nedíve, esli k místu doběhl spěš mžikač lebo ten, co sa schovával a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek (třebas dyž děcka zdrhajú k místu, kde sa mžikalo).

mžik: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, LEBO NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU.

mžik: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Vedúcí si s děckama vyprávjá o tem, jaké máme smysly. Potem praví: „Tož si včil představte, že byste neviděli. Jak by sa vám život zmjénił? Bylo by to pro tebe těžké, lebo lehké? Šak na světě sú ľudé, keří nic neviďá. My si to včil též zkusíme, jaké to je na chvilu nic neviděť a pak neco hledať.“ Vedúcí može děckám řécť aj o tem, keré pomůcky slepí majú (bílá hola, spotřebiče se zvukovýma signálama a tak daléj, též jak sa třebas na přechodu orientujú).

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcek, keré mžikajú, je věc.

SÚVISŁOSŤ K PŘEDMĚTU

  1. Prvúka, přírodověda: smysly, ľudé, keří neviďá.

mžik: Seznam

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

mžik: Text
bottom of page