top of page

Do dúlka

Hra napsaná věčím dílem tak, jak ju děcka hrávaly. 

F. Bartoš, Lid a národ (...).

COSI MALÚČKO O HŘE

Ke hře sú potřeba nájmeňéj 2 děcka. Hrať sa dá v hoře, na lúce, goňce, v tělocvičně aj v jizbě. Trvať bude isto 5 minut, ale spěš sa prodlúží.  Zehnať mosíš fazole. Hra spadá do procvičovací chvíle tělesnéj výchovy. Děcka si rozvinú svoju koordinacu, hod na cíl, jemnú motoriku, přesnost, sústřeďenosť, čítací schopnosť. Mordovisko je toť 2 MET.

ROLA DĚCEK VE HŘE

Děcka házajú fazole.


GDE A JAK SA PŘI HŘE POSTAVIŤ

Děcka sa postaví pár krokú od dúlka, kerý vykutajú v zemi.


JAK HRU HRAŤ

Děcka si vezmú fazole, keré budú z nejakéj dálky házať do dúlka, po jedné lebo všecky najednú. Každé děcko, hned jak odháže, zebere všecky fazole do dúlka spadlé a zpočíce ich. Ten, kerý ich nájvjec do dúlka hodí, vyhrává. Dyž dva hodí do dúlka stejný počet fazolí, praví sa, že uďełali plichlu, splichtili sa, tož musí házať znovy. O hozené fazoli, kerá z polovic nad dúlkem visí, sa praví, že krpí (krpěti), s ňú sa mosí házať znovy.

A VČIL NEJAKÉ RADY

Při hře je nájdúležitějším úkolem vedúcího bedliť na pravidla a prúběh hry (jak děcka házajú fazole, esli nekerý do fazole nedrcnúl, esli si fazole z dúlka zebrali, esli děcka počícú spravedlivje, kerý vyhrál a tak daléj), též aj na bezpečnosť všeckých děcek. Vedúcí by mjéł každému připomenúť, aby býl spravedlivý. Fazole je lepší měť nabarvené, aby si ich děcka nezpantaly.

do dúlka copy: Text

TOŤ SA MOŽEŠ PODÍVAŤ, JAK DĚCKA TŘEBAS NAMOTIVOVAŤ, JAK HRU TŘEBAS PŘEJINAČIŤ, NA SÚVISŁOSŤ K INÉMU PŘEDMĚTU, LEBO JAK TEMU OZAJ BYLO.

do dúlka copy: About

JAK DĚCKA NAMOTIVOVAŤ

Děcka majú zamžité oči. Vedúcí ich obcházá s míškem fazolí, do kerého děcka sahajú a poznávajú, na co včil sáhnuli. Děcko, keré pozná, vědmo dá zvednutím ruky. Po téj si možete řécť, co sa z takých fazol dá uvařiť. Toť ta hra sa može spojiť aj se stravú Valacha (věc nížéj - Pojeza Valacha).

JAK HRU PŘEJINAČIŤ

  1. Děcka uďełajú nekolik gučí, de ích bude meňéj (třebas 5) a po téj hru hrajú stejnak – rychlejší hra, věčí zapojení děcek.

  2. Dyž budete hru hrať nekde ve vnitřku – místo dúlka si vemte třebas obruč, do keré budu děcka házať fazole lebo boly (zaséj možú děcka uďełať nekolik menších gučí).

  3. Namísto fazolí sú užité boly (volejbalové, tenisové, pingpongové aj iné).

SÚVISŁOST K PŘEDMĚTU

  1. Matematika: rátání

  2. Vlastivěda: svátek sv. Mikuláša na Valašsku

JAK TEMU OZAJ BYLO

Dyž do dúlka odházali fazole všecky děcka, počali fazole roztrúšené kole do dúlka šprtať. Dycky sa začínalo od tej, kerá byla nájbližéj a začínal ten, kerý mjéł věčí počet fazolí hozených do dúlka.

do dúlka copy: Seznam
Skener_20230330 (3)_edited.jpg
do dúlka copy: Obrázek

Esli si nejaké slovo viďél prvý raz, tož sa podiv toť, co značí.

do dúlka copy: Text
bottom of page